2010. május 27., csütörtök

Spárga és a vizelet


Tegnap írtam, hogy főztem spárgakrémlevest.

Este változásokat észleltem a mosdóban, a vizeletemmel kapcsolatban.

Megváltozott a szaga. Nem kellemetlen, hanem új, szokatlan irányban.

Én általában ha vmi változást tapasztalok, mindig utánanézek a neten. Így tettem most is, s hossza keresgetés után nem várt eredményre jutottam.

Ételek is megváltoztathatják a vizelet szagát. A spárga az egyik legmarkánsabb ebből a szempontból. A benne lévő kéntartalmú vegyület, a metil-merkaptán az oka (ugyanez van a fokhagymában is). Amikor spárgaevés után furcsa szagot érzünk vizeléskor, az azt jelenti, hogy rendelkezünk egy, a merkaptán lebontását szabályozó génnel. Ez a gén egy enzimet termel, az végzi a tulajdonképpeni lebontást. Nem mindenkinél van jelen.

Sejtettem én, hogy a spárga lehet az oka, mivel a spárgaevésen kívül semmi más változás nem történt az életemben, ami ezt az újdonságot eredményezhette volna. De ki gondolta volna?

Mivel rendkívül érdekesnek találtam a témát, kicsit utánajártam még...


Kémiai vizsgálatokkal kimutatták, hogy a spárgában található metil-merkaptán nevű kénvegyület az elsődleges felelős az átható szagért. Metil-merkaptán fellelhető még a záptojásban, hagymában, fokhagymában valamint a görények bűzös mirigyváladékában is.

A metil-merkaptán és egyéb kéntartalmú vegyületek enzimatikus bontása során keletkező anyagcseretermékek, így gyaníthatóan az S-metil-tioakrilát, az S-metil-3-(metiltio)tiopropionát valamint a dimetil-szulfid és egyéb kis vegyületek megjelennek a vizeletben, és nehezen feledhető szagot kölcsönöznek neki.

Az enzimatikus reakció és a kiválasztódás gyorsan lejátszódik: sokszor már negyedórával a spárgafogyasztás után érezni a vizelet megváltozott szagát.

Nem minden embernél lép azonban fel ez a reakció. Kimutatták, hogy egyetlen gén működésén múlik az, hogy valakinek spárga hatására szagos lesz-e a vizelete vagy sem. Különböző népcsoportokban eltérő ennek a génnek és az általa kódolt enzimnek a jelenléte; így egy brit lakosok bevonásával végzett vizsgálatban az alanyok mindössze 46 százalékánál jelent meg a szag a vizeletben, míg a franciákat vizsgáló tanulmány 100 százalékos eredményt hozott. Akinek tehát a szervezetében nem működik a spárga kénvegyületeit bontó enzim, annak nem lesz rémes szagú a vizelete spárgaevés után.

Egy másik vizsgálatban kimutatták, hogy genetikailag meghatározott az is, hogy valaki érzi-e egyáltalán ezt a szagot. Itt is egyetlen génre vezethető vissza a jelenség: ha valakinél ez a gén nem működik, még akkor sem fogja érzékelni a kénes bűzt spárgaevés után, ha a kénvegyületeket bontó enzim hibátlanul funkcionál (mások természetesen büdösnek tartják majd a vizeletét).

Fontos, hogy a fent említett két gén és enzim jelenléte illetve hiánya semmilyen hatást nem gyakorol az egészségünkre; akár működnek, akár nem, ugyanolyanok az életkilátásaink.

A vizelet szagosítása ellenére a spárga fogyasztása nagyon is ajánlott: nagy koncentrációban tartalmaz fólsavat, gazdag rostokban, káliumban, tiaminban, A-, C- illetve B6-vitaminban és glutationban, kiváló antioxidáns hatású, kifejezetten egészséges zöldség.

Tehát kedves spárgafogyasztók, ha hasonló "tüneteket" tapasztalnak, már tudjuk a miértjét...

10 megjegyzés:

  1. Váááóó...köszi..pont ezt kerestem :-)

    VálaszTörlés
  2. Velem is ez tortent!!!!

    VálaszTörlés
  3. Jaj velem is ,és nagyon megijedtem,de most megnyugodtam:)) Köszönöm,hogy megosztottad :))

    VálaszTörlés
  4. Ez igen érdekes..Én két-három hete többször is intenzív eper illatúnak érzékeltem a vizeletem szagát, de nem tudtam rájönni miért...viszont többször fogyasztottam ezen időszak alatt spárgát...lehet ez a magyarázat

    VálaszTörlés
  5. Azt a leborult szivarvégit!!! Tegnap spárgát ettem - nem keveset. Olyan büdöset pisiltam, majdnem elájultam. Már én is azt hittem, valami bajom van. Részletes és főképpen!!! megnyugtató a leírás. Köszi!

    VálaszTörlés
  6. én is így jártam !!!most megnyugodtam.köszi az infót

    VálaszTörlés
  7. Többszöri lefolyótisztítás után most végre megoldódott a rejtély :) mától határozottan vissza fog esni az országban a domestos fogyasztás :) köszi az infót :)

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm az írást, megnyugtatott. (Ismét itt a spárgaszezon!)

    VálaszTörlés
  9. Üdv!
    Jó az írásod, érdekes. De a spárgánál inkább az a lényeges, mi van benne, azaz miért is egészséges (szerintem a zöld spárga még ízre is jobb):

    Mi van benne?

    A növény szárát jól emészthető rostok alkotják, így rendszeres fogyasztása székrekedés ellen hatásos. Inulintartalma (amely szintén egy rostféle) a bélrendszerben élő jótékony hatású bélbaktériumokat táplálja. A hajtások karotin-, B1-, B2-, C- és E-vitaminban, folsavban gazdagok. Energia- (16-20 kcal/100 gramm), fehérje-, szénhidrát- és zsírtartalma elhanyagolható, így az alakformáló menüd része lehet. Sok értékes aminosavat, köztük (nevéhez hasonlóan) aszparaginsavat is tartalmaz. Ásványi anyagok közül kalcium-, foszfor-, vas-, káliumforrásnak tekinthető, bár ezek közül elsősorban a kálium érdemel mennyiségileg külön említést. A szívednek kedvező, hogy nátriumtartalma igen kevés. A zöld spárga klorofillban dúsabb, több benne a C-vitamin és a karotin, mint a halványított változatában, ezért táplálékként is hasznosabb. A zöldspárga, szemben a halványítottal, érfalvédő hatású rutint és kevés protodioscint is tartalmaz amely a dehidro-epiandroszteron (DHEA) - egy mellékvese-hormon, a tesztoszteronszintézis egyik köztes anyaga - előanyaga és gyakori összetevője a testépítőknek készült étrend-kiegészítőknek.

    Az erőteljes szagra(vizelet), ill annak érzékelésével kapcsolatban pedig megoszlóak a felmérések: szagos e mindenkinek, ki az aki érzi, stb.
    Miért lesz büdös a vizelet spárgaevés után?

    Ennek a különös jelenségnek az oka a spárgában rejlő kéntartalmú vegyületeknek, köztük a metil-merkaptánnak tulajdonítható (míg más forrás az aszparaginsavat "okolja" ezzel). Amikor spárgaevés után furcsa szagú lesz a vizeleted, az azt jelzi, hogy rendelkezel egy, a merkaptán lebontását szabályozó génnel. Ez a gén egy enzimet termel, az végzi a lebontást, de nem mindenkinél van jelen. A kutatások azt is igazolták, hogy a zsenge spárga evése után a szag intenzívebb, mivel abban több kéntartalmú vegyület található. Érdekes módon azok, akiknek vizelete jellegzetes szagúvá válik spárgaevés után, azok mások vizeletében is megérzik ugyanezt, még akkor is, ha az illető maga a sajátján nem veszi ezt észre. A legfrissebb, 2010-es eredmények azt sugallják, hogy mindenki büdöset vizel a spárgától, de csak a lakosság 22 %-a rendelkezik azzal az autoszomálisan öröklődő génnel, amely képessé teszi felismerni ezt a megváltozott szagot.

    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:DfJU0BIJf44J:divany.hu/eletmod/2011/05/03/a_sparga_a_kovetkezo_medvehagyma/+&cd=1&hl=hu&ct=clnk&gl=hu

    VálaszTörlés
  10. Uhhh. Én is így jártam. Mondjuk nekem durván füstszagú lett az eredmény, és iszonyúan megijedtem... máskor is ettem már spárgát, és még sosem volt ilyen problémám. Ha nem múlik el, azért beszélek valami dokival...

    VálaszTörlés